Bystroumný – Kontakt

KRÁSA Značka

  • ▐ Zverejnené: 22/06/2025

    « Eva Vlaardingerbroek o základných hodnotách ľudskej spoločnosti »

    ZNAČKY: CitátInšpiráciaEtikaKresťanstvoMravný ideálSexuálna výchovaKrásaĽudský život

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJ: VLAARDINGERBROEK, Eva. Reject Globalism: Embrace God. Brusel (Belgicko) : Brussels National Conservatism, 2022, online: https://youtu.be/a7HUpc-jIiY

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/eva-vlaardingerbroek-o-zakladnych-hodnotach-ludskej-spolocnosti/

  • ▐ Zverejnené: 20/06/2025

    « „Na tom, kto dieťa vynosí, zas až tak nezáleží,“ vraj. Naozaj? »

    ZNAČKY: PsychológiaCitátInšpiráciaMravný ideálKrásaĽudský životMuž a ženaLáskaManželstvoMaterstvoRodinaVýchova

    Minulý mesiac som si zakúpil knihu, ktorú napísal americký psychológ – Lawrence E. Hedges. Je to už staršia (pomerne hrubá) kniha s nejakou tou teóriou, no najmä veľmi detailným opisom rôznych klinických prípadov. Kto by povedal, že o pár týždňov na to, sa v našej spoločnosti začnú ozývať hlasy o tom, ako na tej „matke“, ktorá dieťa vynosí, zas až tak nezáleží. Rozhodol som sa preto priniesť jeden krátky citát na zamyslenie, či sa dotyční náhodou nemýlia, a aký traumatický zážitok pre novorodenca môže predstavovať okamih, keď po narodení o matku okamžite príde. Neviem, (pravdepodobne nielen pre mňa) je naozaj veľmi ťažké pochopiť, ako niekomu nedochádza, že vzťah „matka-dieťa“, vzájomná väzba medzi nimi sa buduje – pomerne dlhú dobu – už počas samotného tehotenstva. Na to by sa nemalo zabúdať. A ono je to vlastne paradox, ako sa poniektorí tvária: „Takto to určite nie je,“ snažia sa materstvo oddeliť od tehotenstva, aby samotné tehotenstvo potom prezentovali ako indiferentný „biologický akt“, prípadne ak už takúto argumentáciu čiastočne akceptujú, vzápätí ju nejako znevažujú – znižujú jej význam, lebo by si inak možnože museli priznať, aj napríklad: „Veď pri tých potratoch… sa naozaj vraždia…“ Kto? Dopovedzte.

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJ: HEDGES, Lawrence E. In Search of the Lost Mother of Infancy. New Yersey (USA) : Jason Aronson, 1994. 354 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/na-tom-kto-dieta-vynosi-zas-az-tak-nezalezi-vraj-naozaj/

  • ▐ Zverejnené: 17/06/2025

    « Muž + Žena + Dieťa = Rodina (Lost Horizon, 1973) »

    ZNAČKY: UmenieCitátInšpiráciaMravný ideálKrásaĽudský životMuž a ženaLáskaManželstvoRodinaVýchovaRodoľubstvoSlovenskoSlovania

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJ: JARROT, Charles (režisér). Lost Horizon. UK, USA : Ross Hunter Productions, 1973.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/muz-zena-dieta-rodina-lost-horizon-1973/

  • ▐ Zverejnené: 01/06/2025

    « Ozvena starodávneho lesa (1906) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaCitátInšpiráciaPrírodaKrásaZálesáctvo

    „Toto je starodávny les.
    Šuchotajúce borovice a jedle,
    obrastené machom
    a vyobliekané do zelených šiat,
    strácajúce sa v súmraku.
    Stoja ako druidi z dávnych čias,
    s hlasmi smutnými i prorockými;

    stoja ako sivovlasí harfisti
    s bradami spočívajúcimi na hrudiach.“

    (Henry Wadsworth Longfellow)

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJ: KEPHART, Horace. The Book of Camping and Woodcraft (A Guidebook for Those who Travel in the Wilderness). New York (USA) : The Outing Publishing Company, 1906. 321 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/ozvena-starodavneho-lesa-1906/

  • ▐ Zverejnené: 31/05/2025

    « Borovice blízko Royan (Gustave Doré, 1873) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaCitátInšpiráciaPrírodaKrása

    „Brehy lemované vyblednutou zeleňou sa kľukato tiahnu napravo i naľavo, niekam ďaleko, až tam, kde sa dotýkajú okraja oblohy; a táto rieka široká sťa morský záliv… nejasné stromy vystierajúce svoje štíhle telá vyobliekané do priehľadných šiat modrastého odtieňa, a taktiež vysoké borovice týčiace sa so svojimi dáždnikmi nad hmlistým horizontom, kde sa všetko mieša, aby napokon zmizlo… neopísateľná nežnosť, zjemnená parou stúpajúcou z hladiny… ktorú vánok pokrýva šupinami… (Taine, 1873)“

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJ: TAINE, Hippolyte. Voyage aux Pyrénées. Paríž (Francúzsko) : Librairie Hachette et C, 1873. 536 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/borovice-blizko-royan-gustave-dore-1873/

  • ▐ Zverejnené: 31/05/2025

    « Matka a mláďa: „Viete, kedy sa rodia srnky?“ (Frederick William Keyl, 1867) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaPrírodaKrásaMravný ideálManželstvoMaterstvoLáska

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    ZDROJ: WOOD, John George; McCOSH, James. Wood’s Bible Animals (A Description of the Habits, Structure, and Uses of Every Living Creature Mentioned in the Scriptures, from the Ape to the Coral). Guelph, Ontario (Kanada) : J. W. Lyon & Company, 1877. 800 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/matka-a-mlada-viete-kedy-sa-rodia-srnky-frederick-william-keyl-1867/

  • ▐ Zverejnené: 30/05/2025

    « Púpava z francúzskeho herbára v zlatej dobe Art Nouveau (Paríž, 1903) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaPrírodaKrása

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    ZDROJ: VERVENUIL, Maurice Pillard. Etude de la plante (Son Application aux Industries D’art). Paríž (Francúzsko) : Librairie Centrale des Beaux-Arts, 1903. 326 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/pupava-z-francuzskeho-herbara-v-zlatej-dobe-art-nouveau-pariz-1903/

  • ▐ Zverejnené: 30/05/2025

    « Pokora a šťastie v malom (Brat Slnko, sestra Luna, 1972) »

    ZNAČKY: UmenieVideoCitátInšpiráciaKresťanstvoPrírodaMravný ideálKrása

    ZDROJ: ZEFFIRELLI, Franco (režisér). Brat Slnko, sestra Luna (Fratello sole, sorella luna). Taliansko, UK : 1972.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/pokora-a-stastie-v-malom-brat-slnko-sestra-luna-1972/

  • ▐ Zverejnené: 30/05/2025

    « Hérakleitos o cnosti, múdrosti, pravde a žití v súlade s prírodou »

    ZNAČKY: UmenieFilozofiaCitátInšpiráciaPrírodaMravný ideálKrása

    ZDROJ: HÉRAKLEITOS. The Fragments of the Work of Heraclitus of Ephesus on Nature. Baltimore (USA) : N. Murray, 1889. 131 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/herakleitos-o-cnosti-mudrosti-pravde-a-ziti-v-sulade-s-prirodou/

  • ▐ Zverejnené: 26/05/2025

    « Japonské umenie z prelomu 19. a 20. storočia (Shin-Bijutsukai) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaPrírodaKrása

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    ZDROJ: FURUYA, Korin (ed.) Shin-Bijutsukai (The New Monthly Magazine of various Design by the Famous Artists of To-Day). 1901-02.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/japonske-umenie-z-prelomu-19-a-20-storocia-shin-bijutsukai/

  • ▐ Zverejnené: 25/05/2025

    « Nebeské, chaos, pekelné (1879) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaKlasická literatúraFilozofiaPsychológiaKomentárMravný ideálKrásaPekloÚpadok

    Súbor troch obrázkov (z predhovoru a úvodu) knihy „Milton’s Paradise Lost (Books I. and II.)“ Tieto ilustrácie nám prinášajú pohľad Johna Miltona, jeho vnímanie kozmológie sveta, čo sa priamo dotýka fundamentálnych existenciálnych otázok doprevádzajúcich cestu hľadania podstaty nášho bytia.

    Kategóriami: „Nebo“, „Peklo“, „Chaos“, „Svet“ – sa zaoberali tí najmúdrejší myslitelia tejto planéty pred tisícročiami, venujú sa im dodnes: „Veľké filozofické odpovede na otázku, ako žiť, prinášané od nepamäti, zostávajú stále s nami. (Ferry, 2008, s. 8)“ Rozumovanie nad konceptom „usporiadania univerza“ je staré takmer ako ľudstvo samé. Rovnako aj myšlienka nachádzania „myslením uchopiteľného poriadku“ v tomto usporiadaní, vnímania krásy takéhoto súznenia a spytovanie sa po jeho pôvode. „Zlo sa podieľa na povahe nekonečného, dobro na konečnosti…, (Fairbanks, 1898, s. 143)“ hovorievali pytagorejci, a azda tým mali na mysli, že každá „hierarchia a zadefinovaná štruktúra“ je súbežne aj odstraňovaním „stupňov voľnosti“ na ceste k dosiahnutiu dokonalosti; čím je určitá – presne vymedzená – podoba vzájomných vzťahov medzi jednotlivými (a práve tými) elementami systému. Taký Anaxagoras už nejakých 500 rokov pred Kristom premýšľal o tom, čo ale vlastne môže (alebo nemôže): „…zmeniť chaos na kozmos… (Hardie, 1924, s. 16)“ Pri hľadaní prvotného činiteľa „negácie chaosu“ naňho nadviazal aj samotný Platón: „A keďže Boh túžil po tom, aby boli veci navôkol dobré, ako to len bolo možné… prijal všetko… nie v stave odpočinku, ale pohybujúce sa bez harmónie – akéhokoľvek súladu, a previedol to z tohto zmätku do stavu usporiadanosti, premýšľajúc, že takto je všetko omnoho lepšie než tomu bývalo predtým. (Platón, 1888, s. 93) “ Všeobecne by sa dalo povedať: svetoví myslitelia sa v podstate zhodujú na počiatočnom stave univerza majúcom podobu chaosu, na čom sa nezhodnú pravdepodobne nikdy je, akým spôsobom sa tento chaos dokázal premeniť na vyššiu mieru usporiadanosti. Toto celé sú veru závažné dilemy. Ibaže mňa na týchto obrázkoch, ktoré máte pred sebou, predsa len zaujalo niečo iné.

    Na tieto obrázky môžeme nazerať – opätovne – v niekoľkých rovinách. Na jednej strane pre nás môžu naznačovať symbolickú paralelu voči (želanému) dianiu v spoločnosti, realizovanom ako hľadanie nejakého toho najvhodnejšieho usporiadania, čo sa v tej našej spoločnosti – mimochodom – v podstate (posledných mnoho rokov) nijako zvlášť neodohráva a my smerujeme skôr k tej opačnej strane týchto diagramov: k rozkladu. Ďalšou symbolickou paralelou potom môže byť, vnímanie tejto ilustrácie z hľadiska jej psychologického rozmeru. Pozorný čitateľ si tu proste nemôže – na príklade pádu satana – nevšimnúť: vyobrazenie prechodových fáz od optimálneho duševného stavu jedinca, životnej transformácii osobnosti človeka k istému osobnému ideálu (pri stelesňovaní nejakého toho najvyššieho, ktorý dotyčného jedinca presahuje), k – naopak – jeho psychickému rozpadu. Väčšina – už zreteľne zaregistrovaných – psychických neduhov sa totiž nestane: „A teraz,“ v nejakom krátkom časovom úseku. K vývoju psychickej poruchy, osobnostnému zrúteniu sa, rozkladu psychiky jedinca nedochádza lusknutím prstov (ak pominieme náhodné a vysoko traumatizujúce udalosti). Väčšinou sa psychický úpadok človeka – niekde v úzadí – postupne poctivo buduje (neuškodí spomenúť „Diathesis-Stress Model“, pozn.) Na týchto obrázkoch teda môžete – v prenesenom význame – zreteľne uvidieť znázornenie tohto prechodu: „integrácia vs. fragmentácia ľudskej psyché“, alebo ak by ste to chceli podané v žargóne psychiatrickom: „…‚sa valí dolu‘ až na úroveň, kde sa self a objektné reprezentácie stávajú nejasnými, fragmentárnymi a neúplnými. (Mentzos, 2004, s. 52)“ Dostať sa až do takéhoto stavu býva „zbudovanou reakciou na niečo“, a tým niečím môžu byť životom nahromadené okolnosti, ktoré v určitom okamihu dotyčný nie je schopný zvládnuť. Popis takejto varianty priniesol známy kanadský psychológ Jordan B. Peterson: „Neviete, môžu to byť všetky (…) veci naraz. Takéto voľačo je veľmi stresujúce, pretože všetky veci naraz – to je príliš veľa. Tým dochádza k znovuzrodeniu chaosu. Toto je potopa. Takto vyzerá návrat na začiatok vzniku kozmu. (…) Vaša životná cesta vás priviedla na začiatok, kde nie je nič, iba nediferencovaný chaos, a toto je tým, s čím ste konfrontovaní. A možnože je toho na vás naraz príliš mnoho, a často to tak naozaj je. Takéto niečo môže byť naozaj traumatizujúce, že vás to môže dokonca až psychicky zraniť. Môže toho byť na vás skrátka príliš mnoho, aby ste to zvládli. (Peterson, 2017)“

    A ešte by som, na záver, upozornil na spodný obrázok na pravo. Ten je vcelku zaujímavý. Použitá terminológia v mnohom pripomína staré alchymisticko-hermeneutické manuskripty.

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJE:

    • [1] FAIRBANKS, Arthur. The First Philosophies of Greece (An Edition and Translation of Remaining Fragments of the Pre-Sokratic Philosophers). Londýn (UK) : Kegan Paul, Trench Trübner & Co., 1898. 300 strán.
    • [2] FERRY, Luc. Rozumět životu – Uvedení do filozofie (nejen) pro mladou generaci. Praha (Česká republika) : Rybka Publishers, 2008. 272 strán.
    • [3] HARDIE, Alexander. Evolution (Is it Philosophical, Scientific or Scriptural?) Los Angeles (USA) : The Timer-Mirror Press, 1924. 234 strán.
    • [4] MENTZOS, Stavros. Psychodynamické modely v psychiatrii. Trenčín (Slovenská republika) : Vydavateľstvo F, 2004. 152 strán.
    • [5] MILTON, John. Milton’s Paradise Lost (Books I. and II.) + Milton’s Lycidas. Boston (USA) : Ginn and Heath, 1879. 151 strán.
    • [6] PETERSON, Jordan B. Lecture: Biblical Series VI: The Psychology of the Flood. 2007, online: https://youtu.be/wNjbasba-Qw?si=i02lJawhtpqszVDP&t=5448
    • [7] PLATÓN. The Timateus of Plato. Londýn (UK) : Macmillan and Co., 1888. 352 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/nebeske-chaos-pekelne-1879/

  • ▐ Zverejnené: 20/05/2025

    « Svetlo a tma v duši človeka (John Milton, 1850) »

    ZNAČKY: UmenieCitátInšpiráciaKlasická literatúraMravný ideálKrása

    PREKLAD: © Bystroumný

    ZDROJE:

    • [1] MILTON, John. Milton’s Paradise Lost (with Copious Notes, Explanatory and Critical…) Paris (France) : Baundry´s European Library, 1850. 282 strán.
    • [2] MILTON, John. Milton’s Paradise Lost. Chicago (USA) : Charles C. Thompson Co., cca. 1890-1900. 311 strán.
    • [3] MILTON, John. Ztracený ráj. 3. vydanie, Praha (Rakúsko-Uhorsko) : I. L. Kober, 1873. 414 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/svetlo-a-tma-v-dusi-cloveka-john-milton-1850/

  • ▐ Zverejnené: 12/05/2025

    Zázračná ikona staroruskej Matky Božej (1892)

    « Zázračná ikona staroruskej Matky Božej (1892) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaKresťanstvoOrtodoxiaMravný ideálKrásaSlovania

    Ikona z kláštora v Starej Rusi (Staraya Russa, Novgorodská oblasť, Rusko), ktorého založenie sa datuje až niekam do 12-tého storočia. Dnes je už z pôvodného kláštora múzeum. Tento obrázok je kópiou pôvodnej ikony. Vytvoril ho K. Pukh na podklade fotografie V. Kuzmina.

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha. Pôvodný obrázok bol čiernobiely. Kolorizované.

    ZDROJ: Vsemirnaya Illyustratsiya [Всемирная иллюстрация] (Nº 1230). Petrohrad (Rusko), 1892.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/zazracna-ikona-staroruskej-matky-bozej-1892/

  • ▐ Zverejnené: 12/05/2025

    Zapaľovanie plameňa nádeje (1919)

    « Zapaľovanie plameňa nádeje (1919) »

    ZNAČKY: UmenieIlustráciaVideoĽudský životEtikaMravný ideálKrásaSlovania

    UPOZORNENIE: Ilustračný obrázok rearanžoval, retušoval, zrenovoval a obnovil „Bystroumný“, čím sa výrazne zlepšila jeho ostrosť a celková farebná rovnováha.

    ZDROJ: KREPS, Elmer Harry. Woodcraft. New York (USA) : Peltries Publishing Co., 1919. 112 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/zapalovanie-plamena-nadeje-1919/

  • ▐ Zverejnené: 12/05/2025

    Aktualizované: 12/05/2025 (14:37)

    Umelec ako ochranca mravného ideálu (Andrej Tarkovskij)

    « Umelec ako ochranca mravného ideálu (Tarkovskij) »

    ZNAČKY: UmenieCitátInšpiráciaHudbaEtikaMravný ideálKrásaSlovania

    ZDROJ: TARKOVSKIJ, Andrej Arseňjevič. / FRYŠ, Miloš (ed.) Krása je symbolem pravdy (Rozhovory, eseje, přednášky, korespondence, filmové scenáře a jiné texty, 1954-1986). 2. vydanie, Příbram (Česká republika) : Camera Obscura, 2011. 372 strán.

    Zdieľanie: bystroumny.sk/pomedzi/umelec-ako-ochranca-mravneho-idealu-tarkovskij/

Návrat hore

Bystroumny.sk používa súbory cookie. | Súkromie a pravidlá
Copyright © 2025

Bystroumný
Prehlásenie

Táto webová stránka používa súbory cookie, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok.